تاثیر ارتباط روش تدریس خلاق بر خلاقیت هنرجویان پایه دهم رشته عکاسی دیجیتال استان مازندران در سال تحصیلی 1401-1402 |
کد مقاله : 1030-CNF-FULL |
نویسندگان |
لیلا زلفعلی پور فر *1، طاهره زلفعلی پور2 1هنرآموز هنرستان مهرسبز بابل 2هنر آموز ،مازندران ،بابل |
چکیده مقاله |
یکی از اهداف مشترک نظام های آموزشی در سراسر جهان به رشد شخصیت خلاق ارتباط دارد، تا بتواند به آسانی خود را با جامعه امروزی که دستخوش تغییرات سریعی است. وفق دهد. پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر به کارگیری روش های تدریس خلاق بر خلاقیت دانش آموزان اجرا گردید. روش شبه تجربی و در قالب طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. نمونه پژوهش شامل 150 دانش آموزان رشته عکاسی استان مازندران بود که به طور مساوی به گروه آزمایش یعنی هنرجویان هنرستان مهرسبز بابل30نفر که هنرآموزان برای به کارگیری روش های تدریس خلاق دوره آموزشی دیدند و گروه گواه(30نفر) تقسیم شد. جهت گردآوری اطلاعات و اندازه گیری سطح خلاقیت هنرجویان در مرحله پیش آزمون از فرم الف خلافیت تصویری تورنس و در مرحله پس آزمون، از فرم ب خلاقیت تصویری تورنسی برای هر دو گروه استفاده شد. داده های پژوهش با بهره گیری از روش t دو گروهی مستقل مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و گواه در چهار مؤلفه خلاقیت (سیالی، انعطاف پذیری، اصالت و بسط) وجود دارد با اطمینان ۹۹ درصد می توان گفت میزان رشد خلاقیت دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه گواه بیشتر است. با توجه نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر معلمان می توانند با کاربرد روش های تدریس خلاقانه، و با مطالعه روش تدریس در کشورهای پیشرفته از نظر علمی می تواند خلاقیت دانش آموزان در رشته عکاسی و حتی در رشته های دیگر شکوفا نمایند. |
کلیدواژه ها |
تدریس خلاق، خلاقیت، هنرجویان ، استان مازندران، رشته عکاسی دیجیتال |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |