بررسی نگرش معلمان ( تربیت هنری) و چگونگی کاربرد هنر نقاشی در آموزش دروس مقطع ابتدایی ناحیه 2 قزوین |
کد مقاله : 1042-CNF-FULL |
نویسندگان |
حسن یوسفی *1، مهدیه خسروی2 1گروه هنر. مربی .عضوهیات علمی دانشگاه فرهنگیان. قزوین. ایران 2آموزگار،آموزش و پرورش ناحیه 2 قزوین، ایران |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر بررسی نگرش معلمان در مورد چگونگی کاربرد هنر نقاشی در آموزش دروس مقطع ابتدایی ناحیه 2 قزوین میباشد. روش تحقیق: پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، توصیفی – زمینه یابی است. جامعه آماری این پژوهش 220 نفر، شامل کلیه معلمان ابتدایی شهرستان قزوین (ناحیه 2) میباشد. که در سال 1401 – 1400 قزوین مشغول بودهاند که به روش نمونه گیری خوشهای تصادفی چند مرحلهای به این ترتیب که از بین مدارس به صورت تصادفی 13 مدرسه انتخاب شد و سپس از این مدارس 10 مدرسه انتخاب شد. و از بین این مدارس 5 مدرسه دخترانه و 5 مدرسه پسرانه انتخاب شدند. در تجزیه و تحلیل آماری، پس از جمع آوری دادهها، از برنامه نرم افزار SPSS 19 استفاده شد. در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. به این منظور ابتدا از چند معلم درباره چگونگی کاربرد هنر در آموزش تحقیق و پرس و جو شد. همچنین با مطالعه کتابهای مختلف در این باره، محقق به تدوین پرسشنامه پرداخت و پرسشنامه شامل 35 سؤال بسته پاسخ بر مبنای مقیاس درجه بندی لیکرت توسط پژوهشگر تدوین گردید. و بر اساس نظر و صلاحدید استاد محترم راهنما پرسشنامهای با 35 سؤال بسته پاسخ نهایی گردید. و پایایی برای آن محاسبه شد. نتایج: نتایج نشان داد که در خصوص مقایسه نگرش معلمان زن و مرد در خصوص کاربرد هنر در آموزش تفاوت معناداری وجود ندارد. و میتوان گفت که معلمان اعتقاد دارند بهتراست در آموزش دروس ابتدایی از نقاشی استفاده شود. |
کلیدواژه ها |
تربیت هنری معلمان، نقاشی، هنر، آموزش دروس، |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |