مطالعه تطبیقی تصویر سازی و سینما با رویکرد آموزش تصویر سازی به کمک فیلم
کد مقاله : 1043-CNF-FULL
نویسندگان
طاهره زلفعلی پور *1، لیلا زلفعلی پور فر2
1هنر آموز ،مازندران ،بابل
2هنرآموز هنرستان مهرسبز بابل
چکیده مقاله
مقاله حاضر به مطالعه تطبیقی دو هنر تصویرسازی و سینما می باشد؛ رویکرد آموزش تصویرسازی وهدف اصلی استفاده از قابلیت های سینما تحقق این رویکرد می باشد با توجه تئوری هنری پانوفسکی و مطالعه تطبیقی،رویکردی آموزش محور به پژوهش داده شده سوال اصلی تحقیق آیا سینما می تواند به عنوان ابزار مناسب درآموزش تصویرسازی مورد استفاده قرارگیرد؟ پاسخ سؤال و بررسی فرضیه که سینما به عنوان ابزارآموزشی تصویرسازی مناسب است درگروه پاسخ به سؤالات فرعی است:1. خروجی کار هنرجویان تصویرسازی با نمایش یک فیلم نسبت به هنر جویان که این ابزار محروم بوده اند، چه تفاوتی دارد؟2.درصورت بهبود کیفیت اسکیس ها به روش پیشنهادی تأثیراین روش چگونه در کار هنرجویان نمود می یابد؟ این مقاله برمبنای مطالعات استدلالی به روش بررسی میدانی با تحلیل کیفی در راستای رویکرد پدیدارشناسانه نمادها است هدف پیش رو رسیدن به روشی کارآمد جهت افزایش راندمان آموزش تصویرسازی است راه حل مناسب به این منظور بهره از پتانسیل هنر سینما است طی خروجی بر مبنای تحلیل کیفی که 82% نمرات A و B از ابزار فیلم برای آموزش بهره برده اند تعلق گردید درحالی که تنها 18٪ محروم از این ابزار بودند نمرات A و B را کسب کنند طوری که 06، 86 ٪ اسکیس های گروه الف به لحاظ معنایی و 5/64٪ آن ها به لحاظ فرمی از فیلم به صورت آشکار پنهان بهره جسته اند. نتیجه این فرضیه که سینما به عنوان ابزار آموزشی تصویر سازی مناسب است صحیح بوده و میزان و چگونگی در حوزه ی عینی و ذهنی بررسی گردید
کلیدواژه ها
تطبیقی، آموزش تصویرسازی، سینما، پانوفسکی
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر