آموزش مفاهیم اخلاقی در تصویر سازی داستان های قرآنی (مطالعه موردی: داستان حضرت یونس) |
کد مقاله : 1056-CNF-FULL |
نویسندگان |
فرحناز جلیلوند *1، فهیمه زارع زاده2 1دانشجوی گروه هنر اسلامی، دانشکده هنر و معماری ، دانشگاه تربیت مدرس، تهران ، ایران 2گروه هنر اسلامی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
یکی از مکانیسم های آموزش مفاهیم اخلاقی به جامعه اسلامی ایران در طی سده های متمادی تاریخی تصویر سازی داستان های قرآنی بوده است. یکی از این داستان ها مربوط به حیات زیسته ی حضرت یونس (ع) می باشدکه نگارگران به طرق گوناگون آن را مصور سازی نموده اند تا بتوانند بدین شیوه بصری مفاهیم اخلاقی را به مردمان آموزش دهند. در این راستا پژوهش حاضر بر نسخه های جامع التواریخ دوره ایلخانی - رشیدالدین فضل الله همدانی محفوظ در مجموعه ناصر خلیلی در لندن و مجمع التواریخ دوره شاهرخی -حافظ ابرو- محفوظ در موزه مترو پولیتن متمرکز شده است و هدفش آن است تا ارتباط و نحوه تصویر سازی این داستان با چگونگی انتقال مفاهیم اخلاقی را مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. در این پژوهش بررسی نوع طراحی و المان های بصری بکار رفته در هر نسخه در رابطه با محتوای متن داستان و تاثیر گذاری آن بر مخاطب مورد بررسی عمیق قرارگرفته است. |
کلیدواژه ها |
مفاهیم اخلاقی - نگارگری - جامع التواریخ - مجمع التواریخ - آموزش - حضرت یونس- |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |