بررسی عملکرد دانشجویان ورودی97 رشته آموزش ریاضی مرکز شهید شرافت در حیطه ی تجسم فضایی در درس کاربرد هنر در ریاضی
کد مقاله : 1064-CNF-FULL
نویسندگان
آرزو حسینی *1، محمود خاکسار عشاق2
1هیات علمی - استادیار دانشگاه فرهنگیان
2استادیار/ دانشگاه فرهگیان تهران
چکیده مقاله
در این پژوهش بررسی میزان توانایی دانشجویان رشته آموزش ریاضی در تجسم فضایی و به طور خاص در حیطه ی رابطه ی فضایی مورد بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش، توصیفی بوده و در آن به آزمون و مشاهدهء متغیر ها و توصیف آن ها پرداخته ایم. جامعه آماری پژوهش شامل 24 نفر از دانشجویان رشتهء آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان است که دختر هستند. ابزار گردآوری داده ها یک آزمون 34 سوالی در باب تجسم فضایی است که 11 سوال آن در مورد رابطه فضایی است. داده های به دست آمده با تحلیل گویه ها شامل ضریب دشواری، ضریب تمیز و مقدار آلفای کرونباخ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. نتایج نشان می‌دهد که دانشجویان در پاسخگویی به سوالات رابطه فضایی عملکرد قابل قبولی ندارند. این ضعف در همه بخش ها شامل ترکیب، تجزیه و هوش تجسمی قابل مشاهده است. بنابراین پیشنهاد می‌شود برای شناسایی علل این ضعف و بهبود آن برنامه ریزی و اقدام شود.
کلیدواژه ها
تجسم فضایی، رابطه فضایی، تفکر تجسمی، توانایی فضایی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی