بررسی تأثیر واحدهای هنر دانشگاه فرهنگیان بر روشهای مورد استفادهی دانشآموختگان آموزش ابتدایی استان بوشهر |
کد مقاله : 1082-CNF-FULL |
نویسندگان |
معصومه کازرونی منفرد *، جواد بنافی آموزش و پرورش، برازجان، ایران |
چکیده مقاله |
مهمترین رسالت نظام آموزشی در هر جامعهای فراهم کردن زمینههای لازم برای رشد و شکوفایی همه جانبهی استعدادهای کودکان، نوجوانان و جوانان است. هنر، یکی از ابزار مهم آموزش است که انسان میتواند از طریق آن یاد بگیرد، بفهمد و ارتباط برقرار کند. کودکان و نوجوانان از طریق ارتباط با هنر میتوانند به عنوان یک عضو فعال در دنیای پیرامون خود نقشآفرینی کنند. به همین سبب، یکی از حوزههای اساسی در نظام آموزش و پرورش دنیا، حوزهی تربیت هنری میباشد. امروزه هنر، در برنامههای درسی ایران از جایگاه مناسبی برخوردار نیست و تربیت هنری جدی گرفته نمیشود. پژوهش حاضر به سرفصلهای واحد مبانی هنر و آموزش هنر در دانشگاههای فرهنگیان و میزان اثربخشی آن در تشویق و ترغیب دانشجومعلمان جهت به کارگیری روشهای تربیت هنری برای بهبود دقت شنوایی دانشآموزان در کلاس درس میپردازد. برای انجام این پژوهش به گردآوری اطلاعات از طریق مطالعه، بررسی اسناد، مشاهده و مصاحبه پرداختیم. با بررسیهای انجام شده به این نتیجه رسیدیم که سرفصلهای واحد مبانی هنر و آموزش هنر در دانشگاههای فرهنگیان مناسب و شامل حیطههای مختلف هنر میباشد. آشنایی دانشجومعلمان با روش تدریسهای گوناگون و استفاده از رویکرد تربیت هنری، بستگی به تدریس فعال اساتید و فعالیتهای عملی آنها دارد و همچنین دانشجومعلمان خلاقی که دانستههای خود را به روز میکنند و محیطی جذاب برای دانشآموزان فراهم میکنند، تأثیر فراوانی در تثبیت یادگیری و بهبود ضعفهای دانشآموزان خود دارند. در پایان نیز روشهای اجرا شده توسط دانشآموختگان فرهنگیان ذکر شده است. |
کلیدواژه ها |
آموزش هنر، تربیت هنری، روش تدریس فعال، تربیت شنوایی، دقت شنوایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |