ضرورت ‌قصّه‌گویی و نمایش خلّاق درمدارس استان‌های دو زبانه و ارائۀ الگوهای مناسب
کد مقاله : 1089-CNF-FULL
نویسندگان
رقیه حسنی *1، بهروز بامدادی2
1گروه علوم تربیتی،پردیس فاطمه الزهرا(س)،دانشگاه فرهنگیان، تبریز،ایران
2گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، پردیس علامه امینی تبریز، دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران
چکیده مقاله
چکیده :
تدریس درس هنر ، علاوه بر ابزار و کارگاه مناسب، نیاز به خلّاقیت‌های فراوان دارد. یکی از دروس رشتۀ هنر «کارگاه قصه گویی و نمایش خلّاق» است.
در این درس دانش آموزش باید بتواند مفاهیم را بدرستی بیان کند. به دلیل عدم قدرت تطابق و ناتوانی تبدیل مفاهیم ذهنی زبان مادری به زبان رسمی ، نوعی سرخوردگی وکم رویی در نزد دانش‌آموزان وجود دارد. برای رفع این اشکال آموزشی، باید برنامه های مقبول آموزشی ترتیب داده شود.
یکی از روش های مؤثّر، استفاده از قصه گویی است. این روش در مناطق دو زبانه بسیار مؤثر خواهد بود . هم فهم مسائل درس و مهارت‌ها را آسان می‌کند، هم باعث تقویت‌ گنجینۀ لغات ذهنی ، گفتار ‌و زبان‌آموزی می‌شود. همچنین نمایش خلّاق نیز که بچه‌ها به کمک معلّم آن را اجرا خواهند کرد، درس‌های مهم به ما خواهد آموخت، تعاملات اجتماعی و رفتارهای جمعی ما را اصلاح خواهد کرد و برخی اختلال های رفتاری مثل کم رویی را درمان خواهد نمود.
این نوع آموزش علاوه بر موارد بالا، باعث افزایش اعتمادبه‌نفس، خلاقیت، تلطیف‌روحیه، فصاحت‌بیان، تمرکز و دقت را افزایش می‌دهدکه‌ رمز موفقیت فردی واجتماعی‌است.در نهایت بااستفاده ازراهکارهای خلاقانه، فناوری، محتوای الکترونیکی می توان به هدف آموزشی مان برسیم.
--------------------------------------------------------
رقیه حسنی
بهروز بامدادی
کلیدواژه ها
کلیدواژه‌ها : قصّه‌گویی ، محتوای الکترونیکی، دوزبانه،تخیّل، ‌خلّاقیت . -------------------------------------------------------------------------------- .Keywords: storytelling, electronic content, bilingual, imagination, creativity
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی