درآمدی برهنرمفهومی
کد مقاله : 1092-CNF-FULL
نویسندگان
مهران قلعه دار *
گروه اموزشی هنر ،دانشگاه فرهنگیان،استان تهران،دانشکده شرافت
چکیده مقاله
قرن بیستم آکنده است از انواع جنبش ها ی نوین هنری که هریک در گسترش قلمرو هنربه سهم خود تأثیر گذار بوده اند. نوشتار حاضر در باره ی نوع خاصی ازاین جنبش هاست که با ادعایی عجیب وارد عرصه هنرشده است و هنرمندان فعال دراین حوزه،نگاه متفاوتی به هنر واثر هنری دارند. از نظر اینان اثر هنری جایگاه اصلی را ندارد وایده مهم است؛ قصد و نیت زیبایی شناسانه هم کا ملا به حاشیه می رود . گاهی هم روند اجرای کار برای هنر مند جذاب است و می خواهد مخاطب را نیز در این روند مشارکت دهد . علاوه بر این او محدودیتی در استفاده از رسانه های متفاوت برای بیان ایده خود ندارد . از نظر تاریخی دوران اوج این جنبش که هنر مفهومی نا م دارد بین سال های ۱۹۶۶تا۱۹۷۲ است که درمخالفت با ارزش های هنر مدرن شکل گرفته است که البته تاامروزنیزهمچنان فعال است. با توجه به چالشی که این جنبش برای مفاهیمی چون: ایده،اثرهنری و زیبایی شناسی به وجود آورده است و نقد هنر در این زمینه با نگاه و ابزارزیبایی شناسانه صورت نمی گیرد آموزش در این زمینه ضرورت می یابد.اهمیت نوشتارحاضردر عرصه ی آموزشی این است که می تواند تلنگری برای فکر تهیه و تدوین سر فصلی با عنوان هنر مفهومی باشد. شیوه ی این پژوهش توصیفی -تحلیلی است وبا استفاده از منابع کتابخانه ای انجام خواهد شد.
کلیدواژه ها
کلید واژه ها هنرمفهومی، اثرهنری، ایده، نیت زیبایی شناسانه Keywords Conceptual Art, Artwork, Idea, Aesthetic Intention
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر