بررسی توانایی تجسم فضایی دانشجویان آموزش ریاضی ورودی 1397 دانشگاه فرهنگیان مرکز شهید شرافت |
کد مقاله : 1093-CNF-FULL |
نویسندگان |
محمود خاکسارعشاق *1، آرزو حسینی2 1گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران 2گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی توانایی دانشجویان آموزش ریاضی ورودی 1397 دانشگاه فرهنگیان انجام شد. روش: پژوهش از نوع توصیفی می باشد. جامعه آماری عبارت بود از دانشجویان آموزش ریاضی ورودی 1397 دانشگاه فرهنگیان است. از آنجایی که فهرست کاملی از افراد جامعه در دسترس نبود از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای استفاده شد. حجم نمونه 27 دانشجو آموزش ریاضی با جنسیت دختر بود. ابزار گردآوری داده ها آزمون تفکر هندسی بود که این آزمون شامل 34 سوال پنج گزینه ای است. این آزمون بر اساس تقسیم بندی مک گی (1979) و مایر (1998) شامل 6 مولفه است. با توجه به هدف و عنوان تحقیق سوالات مولفه ی اول (تفکر تجسمی) این دسته بندی در تحقیق حاضر بررسی شد. یافته ها: میانگین ضریب دشواری، تمیز و آلفای کرونباخ سوالات مورد بحث محاسبه شد. دسته "شمارش" دارای بیش ترین میانگین ضریب دشواری (22/72) و دسته "توانایی تجسم" دارای کم ترین میانگین ضریب دشواری (25/9) بودند. همچنین دسته "شمارش" (81/0) بیش ترین ضریب تمیز و دسته "اضافه کردن شکل" کم ترین میانگین ضریب تمیز را دارد. میزان آلفای کرونباخ سوالات نیز محاسبه شد که این مقدار برابر با 714/0 بود که نشان دهنده عالی بودن سازگاری درونی این سوالات بود. نتیجه حاصل از این آزمون نشان دهنده ی این بود که دانشجویان در حیطه های "شمارش" و "حذف کردن" شکل عملکرد بهتری داشتند که با توجه به محاسبات انجام شده با مناسب بودن سوالات این دو دسته ارتباط دارد. |
کلیدواژه ها |
توانایی تجسم فضایی، هوش فضایی، آزمون آلفای کرونباخ، آزمون قابلیت اعتماد یا پایایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |