تاثیر آموزشی و اخلاقی مشق و سرمشق در آموزش هنر خوشنویسی
کد مقاله : 1099-CNF-FULL
نویسندگان
حسن طالبی *
گروه هنر، دانشکده فنی حرفه ای دخترانه سبزوار
چکیده مقاله
مشق یکی ازضروریات وارکان اولیه یاد گیری هنرخوشنویسی است وسرمشق نیز یکی از مهمترین اجزای مشق است که هنرجو از ابتدای ورود به عرصه خوشنویسی خود را با آن مواجه می بیند و باید خود را برای تحمل مشقت آماده کند؛به گونه ای که پس از گرفتن سرمشق ازاستاد،مبادرت به تمرین از روی آن کرده وباید به قدری به مشق کردن و تکرار کلمات اصرار ورزد تا آن کلمه و حرف ملکه دست و ذهن او شودونتیجه و پیشرفت زمانی محقق می شود که هنر جو تاب تحمل سختی و مشق و گذراندن سالهای متمادی ریاضت را در این راه داشته باشد.این مقاله به روش توصیفی وتحلیلی در جستجو و مطالعه آداب مشق و اهمیت و تاثیرات آن در آموزش خوشنویسی می باشد.سوالاتی که دراین پژوهش به آن پاسخ داده خواهد شد این است که 1- مشق چه تاثیری در یادگیری و آموزش خوشنویسی دارد .2- اهمیت مشق و سرمشق در انتقال مبانی اخلاقی خوشنویسی در چیست .این مطالعه، با روش توصیفی و تحلیلی انجام شده است.مطالب واطلاعات به صورت کتابخانه ای و منابع علمی ایتنرنتی گردآوری شده است.نتیجه تحقیق بیانگرآن است .درآموزش خوشنویسی، مشق از روی سرمشق با سه هدف فراگیری سواد بصری و تجربه قلمی و پرورش اخلاق همراه است.و مداومت بر این سه بُعد است که آموزش هنرمند به کمال می رسد.
کلیدواژه ها
خوشنویسی، آموزش،،اخلاق مشق، سرمشق
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی