مطالعه آمیخته برنامهدرسی آموزش هنر رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان |
کد مقاله : 1103-CNF-FULL |
نویسندگان |
محمد نیکخواه * استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
هدف این پژوهش بررسی و تبیین تلفیقی و آمیخته برنامهدرسی آموزش هنر رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان بود. نوع پژوهش کاربردی و روش آن توصیفی، تحلیل محتوایی و پیمایشی(کیفی-کمی) بود. جامعههای آماری پژوهش شامل برنامهدرسی رشته آموزش ابتدایی، هیأت علمی و دانشآموختگان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان بود. نمونه آماری بخش مصاحبه به صورت هدفمند و تا اشباع نظری(22 نفر هیأت علمی و 14 نفر دانشآموخته) انتخاب شد. نمونه-آماری بخش پرسشنامهای، به روش خوشهای تصادفی(طبق تقسیمبندی سازمان سنجش آموزش کشور)، از بین پنج قطب آموزشی، پنج استان سمنان، کرمان، همدان، چهارمحال و بختیاری و فارس به روش تصادفی انتخاب شد(365 نفر دانش-آموخته) انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از چکلیست تحلیل محتوا، مصاحبه به روش هدایت کلیات و پرسشنامه بسته-پاسخ در طیف پنجدرجهای لیکرت، استفاده شد. اعتبار و روایی ابزار به روشهای مقتضی بررسی شد. یافتههای پژوهش در سه بعد دانشی، توانشی و نگرشی مورد تحلیل قرار گرفتهشدهاند. یافتههای پژوهش حاکی از عدم دستیابی کامل برنامهدرسی آموزش هنر به هدفهای از پیشتعیین شده داشته و برنامهدرسی مذکور در هنگام اجرا با مسائل و مشکلاتی روبرو بوده و نتوانسته شایستگیهای لازم را در دانشآموختگان ایجاد نماید. بنابراین لازم است با توجه به اهمیت موضوع، این برنامه مورد توجه ویژه استادان و دانشجومعلمان قرار گیرد. |
کلیدواژه ها |
دانشگاه فرهنگیان، برنامهدرسی، آموزش هنر، دوره ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |